دوشنبه، آبان ۱۳، ۱۳۸۷

ایطالیا...ایطالیا...

از بهمن‌ماه باید (تأکید می‌کنم باید) برای چند ماهی ایتالیا زندگی کنم. و من می‌ترسم از دست ایتالیایی‌ها توی این چند ماه دیوانه شوم و نشانه‌ها حاکی از آن است که ترس‌ام هم بی‌راه نیست.
از حالا پی خانه می‌گردم و بدیهی است که از وقتی که به ایتالیا مربوط باشد اینترنت این وسط کاره‌ای نخواهد بود، برای همین هم باید با آژانس‌های مسکن ِ ایتالیایی، تلفنی حرف بزنم و خانه بگیرم. این ملت ندیده، نشناخته، پشت تلفن هم به مخ زنی و شماره دادن فکر می‌کنند. به لوئیزا می‌گویم، می‌گوید عزیزم من لاتین هستم، مردهای لاتین را می‌شناسم، این‌ها به صندلی هم که می‌رسند به فکر لا.س زدن و مخ‌زنی‌اند. (صندلی توی زبان‌های لاتین مؤنث است).
.
بعد هم نمی‌دانستم که برای زندگی در ایتالیا کارت اقامت فرانسوی کافی نیست. اما مثل این‌که برای کار، زندگی یا درس (و نه توریسم) اگر جای دیگری در اروپا باشم باید کارت اقامت آن‌یکی کشور را هم داشته باشم...همه‌ی این‌ها را گفتم که بگویم سفارت ایتالیا در پاریس هنوز در قرن نوزدهم به سر می‌برد. رسماً دهن‌ام سرویس شده است.
آن‌وقت سایت‌شان از ساعت چهار و نیم به بعد به صورت نیمه فعال در می‌آید یعنی مثلا نمی‌شود وقت گرفت و این‌ها، حتی بعضی از لینک‌هاشان از کار می‌افتد. فکر می‌کنم این‌طوری است که وقتی می‌خواهی وقت بگیری باید یک کارمند به صورت کاملاً انسانی و غیر اتوماتیک آن‌طرف در سفارت نشسته باشد و روی اینترنت به تو وقت بدهد.
یک وقت فکر نکنید که شبیه ایران است، جدی می‌گویم، بوروکراسی اداری ایران در بدترین شرایط من را یاد فرانسه می‌اندازد، دیر و زود دارد، اما سوخت و سوز ندارد، بالاخره کارت راه می‌افتد، اما در ایتالیا تا کارت راه بیافتد بی‌ خیال همه‌ چیز شده‌ای.
و مهم‌تر از همه این‌که این ملت حرف نمی‌زنند، داد می‌زنند؛ من اعصاب صدای بلند شنیدن ندارم، سرسام خواهم گرفت و بعد کم کم کَر خواهم شد، می‌برندم پیش‌ پزشک می‌گوید کَری‌اش روانی است.
.
همین حالا همکار‌م این لینک را برای‌ام فرستاده که " فکر کردم این را برای‌ات بفرستم شاید کمک‌ات کند ترس‌ات از ایتالیا بریزد." ممکن است خیلی‌هاتان دیده باشید، بالاخره هنرمندش خیلی معروف است. اما به دوباره دیدن هم می‌ارزد. تا آن‌قدری که من هی هر ماه دیده‌ام باور کنید ایتالیا عین همین انیمیشن است.
من هم شاید کم کم یاد گرفتم به‌شان بخندم به جای این‌که هی حرص بخورم.